Utan övning ingen färdighet, det ska man vara medveten om. Därför består vardagen här inte bara av skarp verksamhet utan även övning i skarp kontext. Jag agerade precis figurant i en övning som bland annat gav mig en djupare insikt i sjukvårdskedjan ur ett patientperspektiv, och det var både lugnande och spännande. Möjligen också något obekvämt eftersom jag hade nackkrage på mig större delen av tiden och även någon form av nål i armen som jag tillät i ett anfall av dumdristighet. Jag är visserligen inte nålfobiker, för i så fall hade hela vaccinationsprocessen innan avfärd skrämt iväg mig, men jag tycker väl inte heller att fakirtrick är meningen med livet heller. Värst av allt var nog ändå det jättelass av pannkakor med sirap och glass som jag tryckte i mig, och som spände mot kroppsskyddet på ett obehagligt vis. I vilket fall som helst var det en bra övning på många sätt, och även en chans att komma utanför murarna. Mazar-e-Sharif i vårljus och behaglig temperatur är en ganska livlig stad ändå. En shoppingtur hade också varit bra. Nu gick jag till ful-PX:et och var stenhård mot en äldre dam. Så hård att jag till slut lämnade butiken i vredesmod med ett hårt tag om plånboken. Tyvärr insåg jag begränsningarna och orimligheten i min situation så jag fick vackert svälja stoltheten och gå tillbaka en timme senare. Resultat blev en nöjd gumma och en fattig svensk soldat…
Som jag misstänkte var det inte alla som uppskattade kritiken mot Försvarsmaktens nya marknadsföring, och vissa lägger fram det vettigt och sakligt, andra i en illasittande ironisk skepnad. Visst hajar jag marknadsföring, men vad jag menar är att marknadsföringen Försvarsmakten borde syssla är bland annat precis vad de gjort, och som jag berömmer och fortsätter att berömma: En utomordentlig bloggportal med utomordentlig personal. Självklart räcker inte det till eftersom alla inte gillar att vare sig producera för mediet eller att läsa skiten. Helt okej. Då behöver man väcka uppmärksamhet på annat sätt. Och det finns hur många sätt som helst som är både kreativa och originella. Och som handlar om att berätta om vår verklighet. Men på riktigt, en låda på Sergels torg? Hur jag än vänder och vrider på det tycker jag att det är en riktigt usel idé. Och här, min ironiska kritiker, kommer punchlinen: Hade det varit ett privat företag hade jag skitit totalt i hur de vill investera sina pengar, men handlar det om ett många miljoner av skattebetalarnas kronor, ja då tycker jag som skattebetalare att jag tamejfan har rätt att kräva något vettigare av det hela. ”Det är ju en jättebra idé att låta anställda berätta om sin verklighet. Vi kanske tillochmed kunde få Infostaben att starta en bloggportal så att anställda kunde komma till tals därigenom?” Herregud, som jag sade handlar det inte om att lyfta fram mitt eget sätt att marknadsföra respektive kritisera Försvarsmakten, det handlar om att i den här typen av verksamhet där man dessutom stipulerat att du kan vara soldat i åtta eller max tolv år och sedan ”måste” bli officer eller civil bör marknadsföringen vara ärlig och uppriktig. Gärna pampig, häftig och cool. Men återigen, en låda på Sergels torg? Vilka är målgruppen då? De där härdiga bondgrabbarna på landet som jagar och mekar bilar? Nja. Akademiker med nyttig spetskompetens? Troligtvis inte. Mina skattebetalarkronor bör alltså användas mer varsamt och med mer effekt, bloggportal eller inte. Fast självklart hade jag och alla andra som bloggar, Facebookar unt so weiter inte tackat nej till ett par extra kronor för det jobb och den tid jag lagt ner på att visa min bild av Försvarsmakten…
En låda på Sergels torg? Ärligt talat??? Seriöst? Superseriöst? Jag skrattar ihjäl mig (inte bokstavligt, så lätt blir man inte av med mig) – men vet Du, det är Din och min förbannade skyldighet att reagera på ett så absolut totalt korkat förslag! Man gör min själ inte vad som helst med MINA pengar!
Tycker att det finns fler fall av marknadsföring från Fm som är oseriös. Det finns en radioreklam där ett par där båda arbetar inom FM och det är en diskussion om patrullering och vem som ska köpa fisk. Är det realistisk att åka på mission bo ihop med sin sambo och köpa fisk till middag????? Vems verklighet är det? Är det någon som kan ha ett seriöst förhållande på en mission och sköta matlagning själva? Vilka nappar på dessa rekryteringsförsök, är det svenska försvaret på väg dit många andra länder redan är, minskade kunskapskrav och högre krav på att söka jobb för att få ersättning vid arbetslöshet, blir dessa det nya svenska försvaret????
Ett litet tillägg. När det gäller din argumentation kring kampanjen och resurserna kring den är vi helt överens… Pengarna ska spenderas ansvarsfullt – inget snack om saken. Min högst personliga åsikt är att det, precis som du säger, faktiskt finns andra områden där de gör mer nytta och skapar mer värde.
Du har rätt i det du säger att pengar ska spenderas ansvarsfullt. Givetvis ska de det. Frågan jag ställer mig är dock om det är du som egentligen ska utvärdera kampanjen? Kampanjen riktar sig inte till en Försvarsmaktsanställd i 30-års åldern (??) utan målgruppen är (som i tidigare kampanjer) 18-25-åringar med vissa givna egenskaper och då ska den givetvis utvärderas utifrån deras perspektiv. Är de nöjda med kampanjen så kan inte vi vara annat heller.
Med det inte sagt att du inte har rätt till en åsikt, det har du givetvis men den åsikt som räknas ska nog snarare vara målgruppens. Vi kan inte lyssna inåt när vi tar fram kampanjer utåt måste lyssna utåt. Däremot kan vi bli mycket bättre på att förklara inåt vad specifika kampanjer faktiskt ska uppnå…
Sen kanske jag vara lite dryg i min kommentar i tidigare inlägg och det var ju onödigt. Ska försöka hålla bättre ton i framtiden.
Mycket bra kommentar och helt rätt. Naturligtvis riktar sig inte kampanjen till mig utan till potentiella kollegor. Jag står fast vid att jag, som faktiskt har en mycket stor och underskattad erfarenhet av just den målgruppen, tvivlar på effekten, men som du säger skulle kommunikationen inåt kunna vara bättre och det i sig vore positivt vare sig jag håller med eller inte. Ursäkten godtas naturligtvis efter denna strålande förklaring.